Παίζει λύνοντας μαθηματικά
Για άλλους συνομήλικούς του παιχνίδι είναι το ποδόσφαιρο ή τα ηλεκτρονικά, όμως για το μαθητή της α’ τάξης του 4ου γυμνασίου
Νεάπολης Αλέξανδρο Σπανό παιχνίδι είναι τα μαθηματικά. Χωρίς να απορρίπτει τις δραστηριότητες της ηλικίας του, ο 13χρονος περνά πολλές φορές τον ελεύθερο χρόνο του… σπαζοκεφαλιάζοντας.
Της Φιλομήλας Δημολαΐδου
Μία από τις αγαπημένες ασχολίες του είναι η συμμετοχή του σε διαγωνισμούς αλλά και φόρουμ μαθηματικών, εκεί όπου μαζί με άλλους μαθητές από την Ελλάδα αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο λύνουν γρίφους. Πρόπερσι πήρε έπαινο σε διαγωνισμό της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας (ΕΜΕ), την προηγούμενη χρονιά διακρίθηκε στο Διεθνή Μαθηματικό Διαγωνισμό «Καγκουρό», ο οποίος διενεργείται ταυτόχρονα σε 42 χώρες της υφηλίου, ενώ στις 25-28 Φεβρουαρίου έχει επιλεγεί, για να δώσει διάλεξη, στο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Φόρουμ Μαθηματικών «Euromath 2010» στην Αυστρία. Αντικείμενο της διάλεξής του θα είναι ο Ερατοσθένης ο Κυρηναίος, ο αρχαίος έλληνας μαθηματικός, γεωγράφος και αστρονόμος, ο οποίος θεωρείται ο πρώτος που υπολόγισε το μέγεθος της γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων με παράλληλους και μεσημβρινούς. Στο ταξίδι του αυτό έχει και δύο αρωγούς, το δήμο Πολίχνης και τη Χ. Κανάβου, η οποία του ετοιμάζει το power point της ομιλίας του.
Από πολύ μικρό τον Αλέξανδρο τον εξίταρε η ενασχόληση με τα μαθηματικά. Καθόταν για ώρες έξω από βιβλιοπωλείο της γειτονιάς του στα Μετέωρα Πολίχνης (σ.σ. είναι ένας από τους πολλούς μαθητές της Πολίχνης που «μετανάστευσαν» σε σχολείο όμορου δήμου λόγω του μεγάλου προβλήματος διπλοβάρδιας που έχει η περιοχή) και χάζευε τους τίτλους των βιβλίων. Μάλιστα το πρώτο εξωσχολικό βιβλίο του, που αγόρασε στη δ’ δημοτικού, ήταν ο «Άτλας του νυχτερινού ουρανού». Τι κάνει όμως έναν 13χρονο να συνεχίζει να ασχολείται με τα μαθηματικά, τα οποία άλλοι συνομήλικοί του απεχθάνονται; «Για μένα είναι ένα παιχνίδι. Μου αρέσει να βάζω το μυαλό μου σε αυτόν τον τρόπο σκέψης, να σπαζοκεφαλιάζω», τόνισε στη «Θ» ο Αλέξανδρος Σπανός, ο οποίος ωστόσο δηλώνει ότι δεν έχει παρατήσει την άλλη αγάπη του, το ποδόσφαιρο.
Εξακολουθεί να παίζει μπάλα στις «Ελπίδες Αμπελοκήπων» και να παρακολουθεί, όποτε μπορεί από κοντά, την αγαπημένη του ομάδα, τον ΠΑΟΚ.
Στο πλευρό του βρίσκονται πάντα οι γονείς του, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με τη συγκεκριμένη επιστήμη. Ο πατέρας του Νίκος, όπως αναφέρει, λύνει μαζί του ασκήσεις και φροντίζει να ικανοποιεί όλες τις επιθυμίες του, αγοράζοντάς του όσα βιβλία μαθηματικών επιλέγει. Παρ’ όλα αυτά ο Αλέξανδρος δεν φαίνεται να έχει αποφασίσει ακόμη το επάγγελμα που θα ακολουθήσει στο μέλλον.
ΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
Ο Διεθνής Μαθηματικός Διαγωνισμός «Καγκουρό» διενεργείται κάθε Μάρτιο ταυτόχρονα σε 42 χώρες της υφηλίου και συμμετέχουν σε αυτόν πάνω από 5.300.000 μαθητές από τη γ’ δημοτικού έως τη γ’ λυκείου. Στην Ελλάδα άρχισε να διεξάγεται πριν από τρία χρόνια αρχικά σε πειραματική μορφή. Τον περασμένο Μάρτιο οργανώθηκε σε πανελλήνια κλίμακα με τη στήριξη του υπουργείου Παιδείας. Συμμετείχαν 8.200 μαθητές που διαγωνίστηκαν σε 84 Κέντρα Εξέτασης (δημόσια ή ιδιωτικά σχολεία) ανά την Ελλάδα ή σε ελληνόφωνα σχολεία του εξωτερικού.
Όπως υποστηρίζει ο καθηγητής Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και ένας από τους επιστημονικούς υπεύθυνους του διαγωνισμού στην Ελλάδα Μιχάλης Λάμπρου, η φιλοσοφία του "Καγκουρό" είναι τελείως διαφορετική από τους γνωστούς διαγωνισμούς που ανιχνεύουν ταλαντούχους μαθητές. «Είναι, θα έλεγα, φιλικός διαγωνισμός. Στόχος του είναι η προώθηση της αγάπης για τα μαθηματικά στους μαθητές. Θέλουμε ουσιαστικά έναν μαθητή ο οποίος θα αυτενεργεί και δεν θα τα παίρνει όλα ως δεδομένα, όπως ακριβώς δηλαδή πρέπει να ενεργεί και στη ζωή του», σημείωσε ο κ. Λάμπρου. Εν ολίγοις ο «Καγκουρό» βασίζεται στην αρχή ότι μαθηματικά είναι μία κουλτούρα η οποία πρέπει να παρέχεται σε όλους.
Στο διαγωνισμό οι μαθητές εξετάζονται σε θέματα του επιπέδου τους. Οι ερωτήσεις δεν απαιτούν ειδικές γνώσεις μαθηματικών ούτε απευθύνονται (μόνο) σε όσους έχουν ιδιαίτερη κλίση στα μαθηματικά.
Απόσπασμα της ομιλίας του Αλ. Σπανού στο Ευρωπαϊκό Φόρουμ Μαθηματικών
«Λέγομαι Αλέξανδρος Σπανός και κατάγομαι από την Ελλάδα. Είμαι 13 ετών και είμαι στο Α3 του 4ου γυμνασίου Νεάπολης στη Θεσσαλονίκη. Το θέμα που θα σας αναπτύξω είναι ‘Ερατοσθένης, ο μεγάλος αυτός μαθηματικός, αστρονόμος, γεωγράφος και φιλόσοφος’. Γεννήθηκε στην Κυρήνη το 275 π.χ. και εγκαταστάθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ως διευθυντής της βιβλιοθήκης το 235 π.χ. Μελέτησε, αλλά και έγραψε βιβλία. Μέτρησε την απόσταση της Γης με άλλους πλανήτες και έγραψε με επιτυχία τα Γεωγραφικά, όπου και μέτρησε με προσέγγιση ικανοποιητική το μήκος του μεσημβρινού της Γης. Πριν από 2.250 χρόνια υπολόγισε το μήκος του μεσημβρινού της Γης σε 39.690 χλμ. αντί των 40.000 χλμ. που υπολογίζεται σήμερα. Η διαφορά των 310 χλμ. είναι ελάχιστη, εάν αναλογιστούμε τα μέσα που χρησιμοποίησε.
»Βρισκόμενος στη Συήνη, νότια της Αλεξάνδρειας, ανακάλυψε ότι στις 21 Ιουνίου το μεσημέρι οι ακτίνες του ηλίου πέφτουν τόσο κάθετα, ώστε κανένα αντικείμενο δεν δημιουργεί σκιά και ο ήλιος καθρεπτίζεται μέσα στα πηγάδια. Τοποθέτησε και αυτός την ίδια μέρα και ώρα ένα ξύλινο στυλό στην Αλεξάνδρεια και ανακάλυψε ότι το τόξο που κάνει η σκιά του ήταν το 1/50 ενός πλήρους κύκλου. Συμπέρανε ότι, όσο απέχει μία πόλη από τον ισημερινό, τόσο μεγαλώνει το τόξο της σκιάς ενός στυλό. Κατά τον Στράβωνα ο Ερατοσθένης χρησιμοποίησε τις γνώσεις των Πτολεμαίων Στρατιωτών, οι οποίοι περπατούσαν συγκεκριμένη απόσταση σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, και έτσι γνώρισε ότι η απόσταση μεταξύ Αλεξάνδρειας και Συήνης ήταν 5.040 στάδια. Κατά άλλους ιστορικούς περπάτησε την απόσταση ο ίδιος με μία καμήλα και τη μέτρησε.
»Καταλήγοντας θα ήθελα να πω ότι με τη μέθοδο Ερατοσθένη μπορούμε και εμείς οι μικροί μαθητές διασκεδάζοντας να καταγράφουμε αποστάσεις μεταξύ διαφόρων πόλεων που βρίσκονται στον ίδιο μεσημβρινό (κάθετο), αφού σήμερα γνωρίζουμε ότι μία μοίρα αντιστοιχεί σε 700 στάδια».
http://www.makthes.gr/index.php?name=Ne ... &sid=50945