Επανέρχομαι σε ένα θέμα που μάλλον έχει ξεχαστεί από τον περισσότερο κόσμο εδώ μέσα, και αυτό το κάνω για 2 λόγους, πρώτον γιατί ως πρωτάρης εδώ μέσα όλα τα θέματα μου μοιάζουν καινούργια, και δεύτερον γιατί πιστεύω πρέπει να ξεκαθαριστούν κάποια πράματα για να μην τρώει παραμύθι κανείς από όλους όσους παρακολουθούν τηλεοπτικές μεταδόσεις.
Το θέμα έχει να κάνει με το οφσάιντ του Μπακαγιόκο και τα σχόλια για το ριπλέι με την στραβή γραμμή που δείχνει το nova.
bakayoko.jpg
Θα προσπαθήσω να μην γίνω κουράστικος με τεχνικές λεπτομέρειες για την περίπτωση αυτή. Η αλήθεια είναι πως παρόλο που η δουλειά μου είναι η μαθηματική επεξεργασία εικόνων, στην αρχή και γω ψάρωσα και άρχισα να βρίζω από μέσα μου το κανάλι που έβαλε επίτηδες στραβές γραμμές για να δικαιολογήσει τα αίσχη της διαιτησίας. Λέω στην αρχή γιατί τα πράματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται.
Παρατηρήστε τις δύο γραμμές που υποτίθεται πως είναι παράλληλες, την γραμμή της περιοχής που φαίνεται στο αριστερό άκρο και την γραμμή του κέντρου. Θα έπρεπε να είναι παράλληλες; Βεβαίως! Σας φαίνονται για παράλληλες; Ούτε εμένα.
Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι γιατί η κάμερα που μεταδίδει τον αγώνα (όπως συμβαίνει σε κάθε ποδοσφαιρικό αγώνα) τραβάει τον αγώνα υπό γωνία. Για να έδειχναν οι γραμμές παράλληλες θα έπρεπε η κάμερα να τραβάει κάθετα, δηλαδή από την οροφή του γηπέδου, οποτε οι παίχτες να φαίνονται σαν πινέζες. Κάτι τέτοιο δεν γίνεται ποτέ (ίσως μόνο αν παίζει ο Φουτσίνι αλλά αυτό δεν οφείλεται στην γωνία λήψης) και ο λόγος είναι πως έτσι η μετάδοση του παιχνιδιού θα ήταν εντελώς αντιθεαματική. Οπότε, προκειμένου η μετάδοση να γίνει ενδιαφέρουσα για τον θεατή αναγκαζόμαστε να θυσιάσουμε την ακρίβεια σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις σχετικές θέσεις των ποδοσφαιριστών, κάτι που είναι σπάνια κρίσιμο, κυρίως σε περιπτώσεις οφσάιντ.
Τότε, η γωνιακή λήψη της κάμερας απαγορεύει την οποιαδήποτε ακρίβεια. Δεν μπορούμε να φέρουμε γραμμές θεωρώντας πως αυτές είναι παράλληλες γιατί απλά έχουμε θυσιάσει την παραλληλία. Για να πάρουμε σημεία που είναι παράλληλα στην πραγματικότητα, θα έπρεπε να χαράξουμε καμπύλες και όχι ευθείες, και ακόμα και αυτό δεν είναι με την καμμία εύκολο.
Υπάρχει μια περιοχή της επιστήμης της επεξεργασίας εικόνας που λέγεται "plane homography" που ακριβώς ασχολείται με το πως θα κάνεις μια λήψη που είναι παρμένη από μια γωνία να φαίνεται πως θα ήταν αν είχε παρθεί από άλλη γωνία. Στην περίπτωση του οφσάιντ θα έπρεπε να βρούμε έναν τρόπο να μετασχηματίσουμε την εικόνα ώστε να φαίνεται σαν να πάρθηκε από το "ταβάνι".
Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν είναι καθόλου απλό. Χρειάζεται δεδομένα που να είναι ασφαλή. Στην περίπτωση του ποδοσφαιρικού γηπέδου όπου οι αποστάσεις είναι στο περίπου (π.χ. οι διαστάσεις του γηπέδου δεν είναι στάνταρ αλλά είναι μεταξύ 90-120 μέτρα μήκος και 45-90 μέτρα πλάτος με το όποιο γήπεδο να ακολουθεί ότι διαστάσεις γουστάρει) δεν μπορεί να υπάρξει στάνταρ τύπος που να μετασχηματίζει την εικόνα από την όποια τηλεοπτική γωνία λήψης στην κάθετη γωνία λήψης όπου όλες οι φάσεις γίνονται καθαρές και οι παράλληλες γραμμές είναι παράλληλες και οι κάθετες κάθετες.
Αυτό δεν το ξέρουν (ή καλύτερα, κάνουν πως δεν το ξέρουν) τα τηλεοπτικά κανάλια. Τραβάνε ευεθείες στις κρίσιμες φάσεις και όποιον πάρει ο χάρος. Η αποτυχία αυτών των απλοικών μεθόδων φαίνεται από το ότι όλος ο κόσμος εδώ μέσα κατάλαβε πως η γραμμή που τραβάνε στο ριπλέι που δίνουν για την φάση του Μπακαγιόκο είναι μούφα. Αλλά, ο λόγος που συμβαίνει αυτό δεν είναι το ότι αποφάσισαν να αδικήσουν στα μάτια της κοινής γνώμης τον ΠΑΟΚ (λες και αυτό περίμεναν για να το κάνουν), αλλά ότι είναι άσχετοι εντελώς. Δεν ξέρουν πως από την στιγμή που τραβάνε τον αγώνα υπό γωνία, δεν μπορούν να τραβάνε ευθείες και όποιον πάρει ο χάρος γιατί στο τέλος ο χάρος θα πάρει αυτούς.
Αυτοί χρησιμοποιούν μια απλοική μέθοδο που είναι η εξής: "αν τραβήξουμε μια κάθετη στην γραμμή του αράουτ αυτή θα είναι παράλληλη στις γραμμές του γηπέδου". Αν δείτε την γραμμή που έχουν τραβήξει από το Nova θα δείτε πως πράγματι είναι κάθετη στην γραμμή του αράουτ. Οπότε, απλά τραβάνε μια κάθετη στις γραμμές του αράουτ που να περνάει από τον τελευταίο αμυντικό και βλέπουν αν ο επιθετικός είναι μπροστά ή πίσω από αυτήν για να βγάλουν συμπέρασμα. Το σκεπτικό τους είναι λάθος, τόσο περισσότερο λάθος όσο μεγαλύτερη η γωνία από όπου τραβάει η κάμερα.
Το καλύτερο παράδειγμα πως ο Μπακαγιόκο ΔΕΝ είναι οφσάιντ το έδωσε ο Stefanos με τις γραμμές που τράβηξε πάνω στις γραμμές του χορταριού. Πράγματι φαίνεται πως ο Μπακαγιόκο δεν ήταν ποτέ οφσάιντ. Όμως, οι γωνίες που βγάλατε με απλή προέκταση των γραμμών (20 μοίρες αν θυμάμαι καλά) είναι λάθος, δεν ξέρουμε αν είναι 20 ή αν είναι 5, πάντως υπάρχει απόκλιση, η γραμμή είναι στραβή, αυτό είναι το μόνο σίγουρο.
Το θέμα με πώρωσε τόσο που προσπαθώ να εφαρμόσω τεχνικές plane homography για να βρω και να σας δείξω ακριβώς πόσα μέτρα (μάλλον γύρω στα 50 εκατοστά) καλύπτεται ο Μπακαγιόκο. Όταν βρω τον χρόνο θα επανέλθω με την μετασχηματισμένη εικόνα σαν να τραβούσε η κάμερα από την οροφή και με το τελικό πόρισμα πόσο καλύπτεται ο Μπακαγιόκο.
Μέχρι τότε, και επειδή ξέρω πως ήμουν πολύ κουράστικος, κάποια συμπεράσματα:
1. Ο Μπακαγιόκο καλύπτεται
2. Η τακτική που έχουν τα κανάλια να τραβάνε ευθείες στα οφσάιντ δεν στέκει.
3. Όσο μεγαλύτερη η γωνία που δείχνει η κάμερα, τόσο περισσότερο δεν στέκουν οι ευθείες των καναλιών
4. Η Nova απλά τράβηξε κάθετη στο σημείο που νόμιζε πως έπρεπε. Δεν το κανε επίτηδες, είναι απλά άσχετοι.
5. Αν ήταν τόσο απλό να γίνει μέσω κάμερας "ανίχνευση" οφσάιντ η Ουέφα ήδη θα το είχε εφαρμόσει και δεν θα είχαμε επόπτες.
6. Ο επόπτης που φαίνεται ελαφρώς εκτός θέσης στην "υπό γωνία" εικόνα, στην πραγματικότητα είναι σχεδόν στην ίδια θέση. Αν μιλάμε για μισό μέτρο κάλυψη του Μπακαγιόκο (που μάλλον εκεί περίπου είναι), και αφού όπως φαίνεται ο επόπτης κοιτάει την φάση, θα έπρεπε να το έχει δει. Επομένως, το πρόβλημα δεν είναι στους αρπακολλατζήδες της Nova που εφαρμόζουν τεχνικές γυμνασίου σε θέματα που ακόμα ούτε καν έχουν λυθεί πλήρως από την επιστήμη, το πρόβλημα είναι στον επόπτη που εμφανώς βλέπει κάτι και υποδεικνύει κάτι άλλο.