Μπορεί να μην ταιριάζει απόλυτα στο όλο τόπικ, όμως δείτε τι σκέφτονται στην Ευρώπη..
Οι χοντρές γάτες τρώνε τα πιο πολλά
Οταν στην ΟΥΕΦΑ σχεδίασαν, με πυξίδα την πρώτη μεγάλη συμφωνία πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων, αυτή της Πρέμιερσιπ το '92, την αναμόρφωση του Τσάμπιονς Λιγκ, είχαν στόχο τη διασφάλιση περισσότερων χρημάτων και την προσφορά, φυσικά, καλύτερης ποιότητας θεάματος. Η ιστορία δείχνει πως η κίνηση της ΟΥΕΦΑ ήταν όντως επιτυχημένη, μια και έφερε χρήματα, μεγάλες τηλεθεάσεις και αναμόρφωσε το προϊόν, προσφέροντας στους διαφημιστές σε όλη την Ευρώπη την ίδια ώρα στη ζώνη prime time, όταν μάλιστα παρακολουθούσε τα ματς το δυναμικό κοινό που τους ενδιέφερε, οι άνδρες στις ηλικίες 15-44. Μάλιστα, το εμπορικό «λίφτινγκ» στο παιχνίδι, με τη δημιουργία ειδώλων που θα μπορούσαν να συγκινήσουν και γυναίκες -π.χ. Μπέκαμ, Κριστιάνο Ρονάλντο-, διεύρυνε την εμπορική βάση του προϊόντος Τσάμπιονς Λιγκ. Η ΟΥΕΦΑ άρχισε να μοιράζει και αρκετά χρήματα στις ομάδες, σε μια βάση ισοτιμίας -τουλάχιστον στο αρχικό στάδιο, στη φάση των ομίλων- και στη συνέχεια όσο μακρύτερα προχωρούσε μια ομάδα τόσο περισσότερα χρήματα θα μπορούσε να βάλει στο ταμείο της. Οπως σε όλα τα πράγματα στην αγορά, έτσι και εδώ το μέγεθος παίζει ρόλο.
Το αποτέλεσμα είναι κάποιοι που είναι μεγαλύτεροι και ισχυρότεροι οικονομικά να κερδίζουν περισσότερα. Ενα παράδειγμα. Οσο μεγαλύτερη είναι η χώρα προέλευσης τόσο περισσότερα είναι τα χρήματα που συγκεντρώνει μια ομάδα. Ας πούμε η Πόρτο το 2004 συγκέντρωσε από τα τηλεοπτικά δικαιώματα μόλις 2,2 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η Αρσεναλ, που έχασε στον τελικό του 2006 από την Μπαρτσελόνα, από την τηλεόραση μάζεψε σχεδόν 32 εκατομμύρια ευρώ! Η ουσία είναι πως η μορφή της διοργάνωσης παγιώθηκε σε τέτοιο βαθμό που σπάνια κάποιες μικρότερης δυναμικότητας ομάδες μπορούν να μπουν στη φάση των «16». Σε αυτή τη φάση οι ομάδες που παίρνουν μέρος είναι -σχεδόν σε ποσοστό 90%- ομάδες που περιλαμβάνονται στον κατάλογο με τις 20 πλουσιότερες της Ευρώπης.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα πολλά χρήματα τα μοιράζονται οι πιο πλούσιοι και ισχυροί του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου. Η πραγματικότητα αυτή οδήγησε την ευρωπαϊκή συνομοσπονδία στο να προχωρήσει στην αναμόρφωση του Κυπέλλου ΟΥΕΦΑ, για να δημιουργήσει κάτι σαν ένα «Τσάμπιονς Λιγκ των φτωχών», ώστε να μπορούν να κερδίζουν κάποια χρήματα και οι μικρότερης δυναμικότητας ομάδες. Το κατά πόσο θα λειτουργήσει το σχέδιο θα φανεί την επόμενη τριετία -την πιλοτική χρονική περίοδο εφαρμογής του-, μια και πολλοί εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις, εκτιμώντας πως τα πολλά χρήματα του ΟΥΕΦΑ θα τα μαζεύουν οι αποτυχόντες του Τσάμπιονς Λιγκ. Πάντως, σύμφωνα με μια έρευνα που εκπόνησε η MasterCard, που είναι από τους επίσημους αποκλειστικούς χορηγούς του Τσάμπιονς Λιγκ, υπολογίζεται ότι οι ομάδες που φτάνουν στη φάση των «16» από όλες τις πηγές εσόδων (εισιτήρια, τηλεοπτικά δικαιώματα, πριμ της ΟΥΕΦΑ, χορηγίες, πωλήσεις αντικειμένων με το σήμα της ομάδας, διαφημίσεις) συγκεντρώνουν κατά μέσο όρο 38,4 εκατομμύρια ευρώ. Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει η μελέτη, όσο μεγαλύτερη οπαδική βάση έχει μια ομάδα, όπως για παράδειγμα η Μπαρτσελόνα και η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, τόσο μεγαλύτερο μπορεί να γίνει και το ποσό αυτό, που μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 46,14 εκατομμύρια ευρώ!
Η μελέτη της MasterCard σημειώνει πως η ομάδα που κατορθώνει να κερδίσει τη διοργάνωση μπορεί να βάλει στο ταμείο της ένα ποσό που μπορεί να φτάσει συνολικά τα 110 εκατομμύρια ευρώ. Το σύνολο του ποσού που κερδίζει μια ομάδα, εν προκειμένω η ομάδα που κατακτά το Κύπελλο, κατανέμεται ως εξής: το 24,7% προέρχεται από τα χρήματα της τηλεόρασης, το 24,4% από τα πριμ που δίνει η ΟΥΕΦΑ, το 22,3% από τις πωλήσεις εισιτηρίων, 15,6% από τα έσοδα της εμπορικής εκμετάλλευσης και του μάρκετινγκ και το 13% από την άνοδο της εμπορικής αξίας των ποδοσφαιριστών. Η μελέτη της MasterCard, πάντως, δεν ασχολείται με την ανισομερή κατανομή των χρημάτων ανάμεσα στις ομάδες. Και γιατί να το κάνει, άλλωστε; Κάθε αγορά έχει και τις ανισότητές της, που κάποια στιγμή, όμως, γίνονται δυσάρεστες ή και διαλυτικές.
http://www.sport-fm.gr/article/159639